KI00BC89 Communication Competence, Education (OKL), 3 ECTS
KI00BC89 Communication Competence, Education (OKL), 3 ECTS
Course Units
- KI00BC89-3003 Communication Competence, Education (OKL)
Learning outcomes
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutusosaamisen eri ulottuvuudet ja niiden merkityksen opiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteissa. Hän pystyy toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja osaa reflektoida vuorovaikutusosaamista sekä sen osa-alueita eri konteksteissa. Hän osaa muodostaa realistisen kuvan itsestään viestijänä sekä tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Hän pystyy keskustelemaan vuorovaikutusosaamisen pedagogisista ja didaktisista periaatteista opetuksen ja kasvatuksen konteksteissa.
Content
Opintojaksolla vahvistetaan opiskelun ja työelämän vuorovaikutusosaamista osallistumalla aktiivisesti pienryhmä- ja yksilötehtäviin sekä reflektoimalla omaa ja muiden toimintaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja -ympäristöissä. Opiskelija osallistuu keskusteluihin, työskentelee monenlaisissa ryhmissä, harjoittelee toimimista vaihtuvissa rooleissa, analysoi toimintaa vuorovaikutustilanteissa, kehittää palautetaitojaan positiivisen pedagogiikan viitekehyksessä, kasvattaa ymmärrystään rakentavasta ja eettisestä toimijuudesta vuorovaikutustilanteen osapuolena sekä osallistuu ryhmänsä itsenäisesti tuottamaan satunäytelmäprojektiin ja opintojakson päättävään julkiseen näytelmätilaisuuteen. Opiskelija saa valmiuksia soveltaa ja integroida vuorovaikutusosaamista luontevaksi osaksi varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta.
Study methods
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, satunäytelmäprojektiin ja julkiseen näytelmätilaisuuteen sekä annettujen tehtävien tekemistä. Luento- ja ryhmäopetuksessa sekä satunäytelmäprojektissa ja julkisessa näytelmätilaisuudessa on läsnäolovelvollisuus.
Course unit methods
Luento-opetus 8 t. Ryhmäopetus 22 t. Itsenäinen työskentely 50 t.
Luento- ja ryhmäopetus sekä satunäytelmäprojekti ja julkinen näytelmätilaisuus edellyttävät aktiivista osallistumista työskentelyyn.
Itsenäisestä työskentelystä puolet (25 t) on tarkoitettu ryhmäopetuksen harjoituksiin valmistautumiseen, oman työskentelyn ja oppimisen reflektointiin, tehtävien raportoimiseen sekä aktiiviseen toimimiseen opintojakson digitaalisessa oppimisympäristössä ja puolet (25 t) ryhmittäisen satunäytelmäprojektin valmistelemiseen ja tuotoksen julkiseen esittämiseen.
Learning material
Opettajan opintojaksolla ilmoittama materiaali.
Further information
Opintojakson suorittaminen edellyttää suomen kielen osaamista. Suositeltava osaamistaso on lukion äidinkielen ja kirjallisuuden (suomi äidinkielenä) oppimäärä tai vastaavat taidot (esimerkiksi suomi toisena kielenä -oppimäärän ylioppilaskirjoitusten arvosana magna cum laude approbatur).
Assessment scale
0-5
Assessment criteria
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, harjoituksiin ja satunäytelmäprojektiin sekä annettujen harjoitustöiden tekeminen ja palauttaminen aikataulussa. Opintojakson toiminnallisuuden ja vuorovaikutteisuuden vuoksi luennoilla, jokaisella pienryhmäkerralla ja opintojakson päättävässä satunäytelmätilaisuudessa edellytetään läsnäoloa.
Languages
Finnish
Level
Language and Communication Studies
Subject
Centre for Language and Communication Studies/Speech Communication
Person in charge
Marianna Hoikkala